Wat u theoretisch dient te weten als online MKB-er

26 oktober, 2008 at 4:07 pm Plaats een reactie

Om uw website succesvol te laten zijn dient u inzicht te hebben in de achterliggende gedachte van online marketing. Hierbij zijn twee theorieen van belang om te weten:

Besluitvormingstheorie
Hoe beslissen mensen? Steve Krug haalde dit aan in zijn boek Don’t make me Think. Maar een goed begrip van besluitvormingstheorie is essentieel om gedrag van websitebezoekers te verklaren. Mensen maken niet de meest rationele keuze, maar ze kiezen wat volgens hun de meest gunstige uitkomst zal hebben. En hierbij is het goed te weten dat het onmogelijk is om alle mogelijke gevolgen van die keuze te begrijpen. De paradox van keuze van Barry Schwartz ging hier ook over.

Theorie van Overtuigen
Hoe beïnvloed je mensen? Submit Now van Andrew Chak (recent nog in Nederland tijdens Design for Conversion) was een van de eerste boeken die deze theorie in “praktijk” bracht. Naast de psychologie van besluitvorming heb je dus ook de zogenaamde psychologie van overtuigen. Elementen van beïnvloeding zijn: reciprociteit, autoriteit, verplichting/consistentie, sociale bevestiging, vriendschap en schaarsheid. Robert Cialdini is hier een van kopstukken op dit gebied.

Voor het volledige artikel kijk hier.

Entry filed under: Zonder categorie.

Ontwikkelingen die uw online marketing succes in 2009 beïnvloeden Wat doet u als MKB-er met Web 2.0?

Plaats een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Categorieën

Feeds